Dag: 2. april 2017

Månedsbrev Måne april 2017

April på Måne

Nå for tiden er det ekstra mye å glede seg over: Det er sommertid på klokka, påsken er i komminga og før vi vet ordet av det er rosarussen løs med alle sine gøyale rampestreker!

Vi har tjuvstartet på påskeaktivitetene og laget ”frøbomber” som kan minne om små fargerike påskeegg. Disse kan direkte-sås i april, og så er det bare å vente i spenning på hva som dukker opp av jorda. Vi fortsetter med påskeverksted denne uken.

Tirsdag 4. april er det påskelunsj i barnehagen. Dette er et ekstra hyggelig måltid hvor forbausende mye av det som serveres er gult. Kanskje kommer påskeharen med noen overraskelser? Vi ordner maten, så det er ikke nødvendig med niste denne dagen.

Kirsti og Ingunn (Olsen) inviterer til påskevandring fredag 7. april oppe i kirka. Vi lever oss inn i påskehistorien med spennende og interaktive virkemidler.

Etter påske har vi lyst til å jobbe med forskjellige så – prosjekter. Det er alltid moro å følge frø på veien til frukt. Vi har gjort dette før, og barna syns det er ekstra spennende med planter som kan spises.

På førskolegruppa 20. og 27. april vil temaet være ”Jeg er meg – min meg”. Temaet er hentet fra et opplegg fra Stine Sofies Stiftelse spesielt tilrettelagt for førskolebarn. Du kan lese mer om dette i årsplanen eller stinesofiesstiftelse.no.

Fra uke 16 og en tid fremover skal alle de voksne i barnehagen hospitere i Østerhus barnehage. Tilsvarende vil voksne i Østerhus hospitere hos oss. Dette er et utvekslingsprosjekt for å få inspirasjon fra hverandre, og kanskje nye øyne kan hjelpe oss til å se annerledes på praksisen vår. Det vil aldri være mer enn én fra hver avdeling som hospiterer av gangen.

Som dere ser av planen introduserer vi første uke av mai. Det er mange av førskolebarna som gleder seg veldig til russetiden, og 2. mai er vi i gang. Da får de russenavn og russelue, og vil fra den dagen prøve å samle så mange russeknuter som mulig frem mot 17. mai. Første russetreff er 4. mai. Da møtes all russen på Fevik ved Eika til lek og moro. 9. mai drar de alle sammen til Grimstad for russestreker og treff med rødrussen ved Dahlske.

Vi minner om at det har vært påmelding til barnehagedagene i påskeuka (uke 15), og ber dere overholde tidene barna er påmeldt til. Skulle det bli forandringer er det fint med tilbakemelding så fort som mulig. NB: Onsdag 12. april stenger barnehagen kl. 12.00.

Vi ønsker alle en god påske og håper på solfylte dager for alle enten det er på fjellet eller ved sjøen!

Aslak, Torhild, Kathrine, Eva og Gunn Hilde